ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ Ε.Λ.Β. ΣΤΗΝ ΑΠΟ 27 -8- 2007
2η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΔΡΑΜΑΣ
«ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΔΡΑΜΑΣ κ. ΠΑΥΛΟ
ΒΕΡΟΙΑ 15/09/2007
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτη Δράμας,
Ειλικρινώς λυπούμαστε ακόμη μία φορά για το ύφος και το περιεχόμενο της επιστολής σας, το οποίο βρίθει από ειρωνείες, αναλήθειες και δήθεν εκδηλώσεις αγάπης προς την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας, ουσιαστικά όμως μέσω αυτού του «σφιχταγκαλιάσματος» επιχειρείτε όχι μόνο να νουθετήσετε όπως ισχυρίζεστε το Δ.Σ. της Ε.Λ.Β., αλλά ουσιαστικά να χειραγωγήσετε εμάς και τα μέλη μας προκειμένου να μην εκφράζουμε την άποψή μας για τη Διοίκηση του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά.
«Πλανάστε όμως πλάνην οικτράν».
Το Δ.Σ. της Ε.Λ.Β. δεν χειραγωγείται.
Και θα υπερασπίσουμε το αναφαίρετο δικαίωμά μας να διατυπώνουμε την άποψη μας και να ενημερώνουμε τα μέλη της Ε.Λ.Β. παρά τις όποιες αντιδράσεις, με κάθε τίμημα.
Δυστυχώς τον άχαρο ρόλο της προσπάθειας «διαπόμπευσής» μας αναλάβατε εσείς, που μέχρι πρότινος διατηρούσαμε τις καλύτερες των σχέσεων, γνωρίζοντας ότι μας φέρνετε σε πολύ δύσκολη θέση, λόγω του σεβασμού μας προς το έργο της διακονίας σας στον Ιερό Ναό της Παναγίας Σουμελά και του Μητροπολιτικού σας αξιώματος.
Γιατί άραγε δεν μας έστειλε μία επιστολή το ίδιο το Δ.Σ. του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά;
Δεν απορείτε από το γεγονός ότι κανείς από τους αποδέκτες των επιστολών σας (Ιερά Μητρόπολη Βέροιας, Ίδρυμα Παναγία Σουμελά, Νομάρχης Ημαθίας, Δήμαρχος Βέροιας) δεν προέβη σε καμία απολύτως κίνηση στήριξης σας, αποστέλλοντας έστω μία επιστολή που να επιβεβαιώνει το περιεχόμενο των επιστολών σας, ενώ αντιθέτως η Δήμαρχος Βέροιας τάχθηκε δημοσίως με επιστολή της υπέρ της Νομιμότητας και των θέσεων της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής;
Μας προκαλεί πραγματικά εντύπωση η σφοδρή αυτή επίθεσή σας, εξαιτίας ενός δελτίου τύπου που εξέδωσε η Εύξεινος Λέσχη, μετά τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της Ιεράς Συνόδου, μετά τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του Κράτους και μετά τις διαπιστώσεις της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με τους οποίους εμείς απλώς συμφωνήσαμε και επισημάναμε την αναγκαιότητα αλλαγής στον τρόπο διοίκησης του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά με τη δημοκρατική εκπροσώπηση όλων των Ποντίων σε αυτό.
Προς τι λοιπόν όλο αυτό το μένος εναντίον μας και μόνο;
Γιατί δεν τολμήσατε να αποστείλετε ανάλογες επιστολές και στον επίτιμο Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας - Νομικό Σύμβουλο της Ιεράς Συνόδου και συντάκτη του Νέου Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας κ. Μαρίνο όταν γνωμοδοτούσε κατόπιν εντολής του ίδιου του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου ότι υφίσταται στη Διοίκηση του Ιδρύματος «απόλυτος παρανομία και επομένως πλήρης ακυρότης των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου»; Καθώς επίσης όταν εγγράφως αποκάλυψε τις απειλές που δέχθηκε από τη Διοίκηση του Ιδρύματος ότι «εάν δεν γίνουν δεκτές οι απόψεις τους, δηλαδή εάν δεν μεταβάλω την γνωμοδότησίν μου, πιθανόν να αφαιρέσουν την εικόνα της Παναγίας από το ναό εις τον οποίον έχει τοποθετηθεί»;
Πώς τότε που διατελούσατε και ηγούμενος του ναού και Ά Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά δεν ενοχληθήκατε και ενοχλήστε τώρα ως Μητροπολίτης Δράμας από τη θέση της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας να υπάρξουν οι απαραίτητες νομικές και διοικητικές αλλαγές που θα δώσουν νέα ώθηση στο Ίδρυμα Παναγία Σουμελά;
Γιατί δεν στείλατε επιστολές στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής;
Γιατί ξαφνικά γίνατε υπέρμαχος του βασιλικού διατάγματος που διέπει τη λειτουργία του Ιδρύματος από το 1966;
Λόγω της επιμονής σας και με τη 2η επιστολή σας να παρουσιάσετε μια πλασματική όσο και ζοφερή εικόνα για την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας, επιθυμούμε για τη διαφύλαξη της αληθείας και του κύρους της Λέσχης, να σας απαντήσουμε ένα προς ένα τα όσα μας καταλογίζετε:
1. Το δελτίο τύπου της Ε.Λ.Β. αναφερόταν αποκλειστικά και μόνο στην αναγκαιότητα δημοκρατικής εκπροσώπησης όλων των Ποντίων στη Διοίκηση του Ιδρύματος με στόχο την αναβάθμισή του, και σε καμία περίπτωση δεν δικαιούστε να το χρησιμοποιείτε για να αμφισβητήσετε την αγάπη μας προς την Παναγία, πολύ περισσότερο που και την φετινή λιτάνευση της Ιερής Εικόνας Της Παναγίας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές ανέλαβε η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας κατόπιν εντολής και του νυν ηγούμενου κ. Σεραφείμ, τα δε μέλη μας έχουν συνεισφέρει τα μέγιστα ως απλοί προσκυνητές στη Χάρη της Παναγίας.
2. Δεν είναι δυνατό μετά τη δημοσιοποίηση της 1ης σας επιστολής στον τοπικό Τύπο να αξιώνετε από εμάς να σας απαντήσουμε τηλεφωνικώς. Σεις επιλέξατε αυτόν το τραχύ δρόμο της δημόσιας επικοινωνίας, τον οποίο εμείς στη θέση σας θα φροντίζαμε να αποφύγουμε. Περαιτέρω, δεν δεχόμαστε τους μειωτικούς σας χαρακτηρισμούς ως «μειρακίσκοι» και τις κοροϊδίες σας αποκαλώντας εμάς «άτλαντες» των δικαίων της Ιεράς Μητροπολέως Βέροιας, και αντιπαρερχόμαστε τις ειρωνείες σας να μας απονεμηθεί το μετάλλιο της Ιεράς Μητροπόλεως (αλήθεια σεις έτσι εκδηλώνετε την αγάπη που ισχυρίζεστε ότι έχετε προς εμάς, με ειρωνείες, σαρκασμό και υποτιμητικά σχόλια;), δηλώνοντας ότι το Δ.Σ. αρκείται και καλύπτεται από την αγάπη και τη στήριξη των μελών του. Όσο δε για ερωτήματα που αφορούν το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Παντελεήμονα, φρονιμότερο είναι να τα απευθύνεται στον ίδιο, ο οποίος σημειωτέον ουδέποτε επικύρωσε δημοσίως το περιεχόμενο των επιστολών σας, παρά την κοινοποίησή τους προς αυτόν.
3. Μια και δηλώνετε άγνοια για τις εργασίες της Επιτροπής Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, για να σας λυθεί κάθε απορία και αμφισβήτηση για τη δική μας ενημέρωση, σας αποστέλλουμε ΖΩΝΤΑΝΗ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΟΦΩΝΗ ΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΕ DVD, προκειμένου να λάβετε άμεση γνώση και πληροφόρηση, όπως άλλωστε και τόσοι άλλοι πολίτες, καθώς η συζήτηση καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από το τηλεοπτικό κανάλι της Βουλής.
4. Η προαναφερόμενη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της Ιεράς Συνόδου κ. Μαρίνου, σαφώς και δεν είναι δεσμευτική για την Ιερά Σύνοδο ούτε για εσάς, όπως κάθε γνωμοδότηση, πλην όμως έχετε εσείς άλλη βασιμότερη νομική άποψη από του νομικού συμβούλου της Εκκλησίας; Μήπως και η δική του γνωμοδότηση για εσάς είναι «χαρτίον», όπως χαρακτηρίσατε το δελτίο τύπου της Λέσχης; Αποτελεί δε τουλάχιστον υποτίμηση της νοημοσύνης της δικής μας και κάθε τρίτου αναγνώστη των γνωμοδοτήσεων του κ. Μαρίνου, η «ερμηνεία» σας ότι η μοναδική προτεινόμενη αλλαγή είναι να προεδρεύει του Δ.Σ. ο επιχώριος Μητροπολίτης. Την προαναφερόμενη «απόλυτη παρανομία του Δ.Σ.» δεν την αντιληφθήκατε; Την «ακυρότητα όλων των αποφάσεων»; Την αναγκαιότητα έκδοσης νέας Κανονιστικής πράξης από την Ιερά Σύνοδο για την αλλαγή του τρόπου διοίκησης με πρόταση του για συμμετοχή όλων των ποντιακών Σωματείων; Ούτε αυτά τα αντιληφθήκατε. Τότε μάλλον εσείς πρέπει να λάβετε αυτούσια την γνωμοδότηση, για το λόγο αυτό θα σας την στείλουμε συνημμένη με την παρούσα και αυτήν. Όσο για το Νομικό Σύμβουλο του Κράτους που υιοθέτησε στη δική του γνωμοδότηση το περιεχόμενο της γνωμοδότησης του κ. Μαρίνου, το έτος 1993 συμμετείχε ως μέλος στη Συνεδρία του Ά τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και απεφάνθη επί της εισηγήσεως του εισηγητή κ. Μανωλή, ο οποίος εσφαλμένα δεν αναφέρθηκε καθόλου στο άρθρο 59 του Ν. 590/77. Κι αυτά είναι γραμμένα στην ανωτέρω γνωμοδότηση του νομικού σας συμβούλου κ. Μαρίνου, θα τα αναγνώσετε μόλις την λάβετε αυτούσια.
5. Η συζήτηση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπως και οι ανωτέρω γνωμοδοτήσεις αφορούσαν τη διοίκηση του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, οπότε το ίδιο ισχύει και για την δική μας παρέμβαση, η οποία είναι απολύτως δικαιολογημένη και λόγω των στενών σχέσεων που διατηρούμε όλα αυτά τα χρόνια από την πρώτη στιγμή δημιουργίας του ναού της. Είναι ευνόητο, ότι οι απόψεις μας αυτές ισχύουν και για κάθε άλλο ίδρυμα ή ιερό προσκύνημα, όπως η Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Βαζελώνος, Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα κλπ., πλην όμως θα ήταν παράξενο να αναφερόμαστε σε αυτά και όχι πρωτίστως στην Παναγία Σουμελά που βρίσκεται στον ίδιο Δήμο με εμάς. Αλήθεια, εσείς τι πράξατε για αυτά ως μέλος και της Ιεράς Συνόδου; Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις;
6. Είναι μέγιστη αναλήθεια ότι μηδενίζουμε την προσφορά του Σωματείου «Παναγία Σουμελά». Σε κανένα σημείο των εγγράφων μας δεν αναφερόμαστε υποτιμητικά για το έργο του Σωματείου, και μάλιστα δεν έχουμε κανέναν απολύτως ενδοιασμό να δηλώσουμε ότι το διακόνησαν άξιοι Πόντιοι συμπατριώτες μας, γνωστοί και άγνωστοι, όπως άλλωστε και πολλά άλλα ιστορικά ποντιακά Σωματεία. Η μοναδική ένσταση μας είναι ότι δεν μπορεί καταστατικά να διορίζει αιωνίως το Σωματείο Παναγία Σουμελά την πλειοψηφία του Δ.Σ. του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά και τον πρόεδρο του, ώστε ουσιαστικά το Ίδρυμα να ταυτίζεται με το Σωματείο. Η συμμετοχή όλων των Ποντιακών Σωματείων πιστεύουμε ότι θα ενδυναμώσει το ίδιο το Ίδρυμα Παναγία Σουμελά και θα ανοίξει νέους ορίζοντες σε αυτό.
7. Μας εκπλήσσει η άποψή σας ότι η Εικόνα της Παναγίας Σουμελά ανήκει στο Πατριαρχείο. Κι αυτό διότι το ίδιο το Ίδρυμα Παναγία Σουμελά, του οποίου υπήρξατε Ά Αντιπρόεδρος για 13 και πλέον έτη, αναφέρει ξεκάθαρα στο υπ’ αριθμ. πρωτ. 1573/2-2-2007 έγγραφό του προς το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κατά λέξη «η σεπτή και θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά, κειμήλιο της Παλαιφάτου Μονής Παναγίας Σουμελά του Πόντου, όπως είναι γνωστό ΑΝΗΚΕΙ ΕΙΣ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ». Το ίδιο υποστηρίζει στο υπ’ αριθμ. 10374/30-6-2006 έγγραφο της προς την Υπουργό παιδείας και Θρησκευμάτων και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, ο νυν πρόεδρος της οποίας κατείχε και τη θέση του Γραμματέα του Ιδρύματος. Αντιθέτως όμως, ο Νομικός Σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου κ. Μαρίνος, στο «αυτούσιο» κείμενο της ίδιας ανωτέρω γνωμοδότησής του ξεκαθαρίζει ότι «η ως άνω ιερά εικών ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΡΧΑΙΟΝ ΚΙΝΗΤΟΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΝ το οποίον ΑΝΗΚΕΙ ΕΙΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝ»… Επίσης μας φοβίζει η άποψή σας ότι η εικόνα βρίσκεται προσωρινά στο Βέρμιο, περιμένοντας την επαναλειτουργία της Μονής στον Πόντο. Υποστηρίζετε σοβαρά ότι η εικόνα θα επιστρέψει στη Μονή στο όρος Μελά; Πότε; Υπό την υφιστάμενη τουρκική κυριαρχία της περιοχής (οπότε και κινδυνεύει να υποστεί την βεβήλωση από την οποία γλίτωσε) ή …όταν την ανακαταλάβουμε;
8. Παρά το γεγονός ότι είναι δικαίωμά σας να είστε αντίθετος με τους κανόνες της Δημοκρατίας, αποτελεί μέγιστη ύβρη προς το σύνολο των Ποντίων, η άποψή σας ότι μπορεί να συμμετάσχουν στη διοίκηση του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά μέσω της δημοκρατικής ανάδειξης των εκπροσώπων όλων των Ποντιακών Σωματείων άθεοι, τέκτονες, μουσουλμάνοι, αιρετικοί κλπ. Προς απάντηση σας οι δημοκρατικοί αγώνες του Ποντιακού Ελληνισμού και η βαθιά ριζωμένη πίστη τους, ώστε με κανέναν τρόπο δεν δύνανται και δεν ανέχονται να εκπροσωπούνται από τους ανωτέρω σε κανένα Ίδρυμα και σε κανέναν φορέα. Η γνώμη σας (την οποία παρεπιπτόντως αναφέρεται στην επιστολή σας στον πληθυντικό ως «γνώμη μας» και δεν γνωρίζουμε ποιους άλλους εκφράζει, ενώ στο υπόλοιπο κείμενο αναφέρεστε στον ενικό αριθμό) ότι η διοίκηση θα πρέπει σε περίπτωση αλλαγής να υπαχθεί στον επιχώριο Μητροπολίτη ή το Οικουμενικό Πατριαρχείο, πλήττει βάναυσα το δικαίωμα όλων των Ποντίων Πανελληνίως να συμμετάσχουν σε αυτήν, καθώς η Παναγία Σουμελά, δεν αποτελεί μόνο θρησκευτικό, αλλά και εθνικό σύμβολο των Ποντίων, με πολιτιστικές προεκτάσεις. Μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε οπισθοδρόμηση και θα προκαλούσε χαλάρωση των ιστορικών δεσμών των Ποντίων με την Ιερά Μονή.
9. Γράψατε στην 1η επιστολή σας προς τη Λέσχη ότι «ουδείς έχει το δικαίωμα να βλέπει την Παναγίαν Σουμελά ως παγκάρι και τρόπον προβολής προσωπικών φιλοδοξιών». Αναφερθήκατε σε «Ιούδες και κλέπτες». Εάν δεν αναφερόσασταν στο Δ.Σ. της Λέσχης, όπως ισχυρίζεστε στη 2η επιστολή σας, σας πληροφορούμε ότι μαζί με εμάς, προφανώς την ανέγνωσαν λανθασμένα και πολλά από τα μέλη μας που έσπευσαν να διαμαρτυρηθούν. Την επόμενη φορά που θα θελήσετε να εκτοξεύσετε κατηγορίες σε άλλους που δεν έχουν σχέση με την Λέσχη, θα σας παρακαλούσαμε να αποστείλετε την επιστολή σας σε αυτούς και όχι σε εμάς, καθώς δεν ανεχόμαστε να μας αντιμετωπίζουν ως «φερέφωνα» κανενός.
10. Όσον αφορά το «παγκάρι» της Παναγίας Σουμελά η θέση μας είναι ξεκάθαρη: ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΜΕΙΞΗ ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΙ ΕΠΙΘΥΜΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΜΕ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ. Από την άλλη, είχαμε την πεποίθηση, ότι ως ηγούμενος της μονής και Ά Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΤΕ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ, εξασφαλίζοντας με τα εχέγγυα της ιεροσύνης σας την χρηστή του διαχείριση. Η διάψευση της πεποίθησή μας αυτής κάθε άλλο παρά μας ικανοποιεί και μας καθησυχάζει.
11. Όσον αφορά την ενημέρωσή μας, μάλλον αποδεικνύεται από τα ανωτέρω πληρέστερη της δικής σας. Παρά ταύτα, θα σας ήμασταν υπόχρεοι εάν συμπληρώνατε με δικά σας έγγραφα την πληροφόρησή μας, θέλουμε δε να σας επισημάνουμε ότι εμείς ζητήσαμε έντυπη πληροφόρηση αρμοδίως τόσο από την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος η οποία ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας, όσο και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (στην οποία ανήκει και το Σωματείο Παναγία Σουμελά), αποστέλλοντας μάλιστα όλα τα δικά μας έγγραφα, πλην όμως δεν έχουμε λάβει έως σήμερα καμία απάντηση από αυτήν.
Τέλος, χωρίς να αμφισβητούμε το φόρτο των επαγγελματικών σας υποχρεώσεων, θέλουμε να σας υπενθυμίσουμε ότι η προσφορά μας στον Ποντιακό Πολιτισμό αποτελεί κατάθεση ψυχής, πολλές φορές σε βάρος των δικών μας επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων και επ’ ουδενί δεν έχουμε την επιθυμία αλλά ούτε και τη χρονική πολυτέλεια να αναλωθούμε σε αδιέξοδες προστριβές, οι οποίες εν τέλει αποθαρρύνουν τόσο εμάς όσο και άλλους ανιδιοτελείς πατριώτες από το να καταθέσουν τη δική τους προσφορά για την επίτευξη των κοινών στόχων του Ποντίων.
Με τιμή,
Για το Δ.Σ της Ε.Λ.Β.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Λάζαρος Ζευγαρόπουλος
Κοινοποίηση:
Ιερά Μητρόπολη Βέροιας Ναούσης & Καμπανίας
Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος
Πανελλήνιο Ίδρυμα Παναγία Σουμελά
Νομάρχη Ημαθίας
Δήμαρχο Βέροιας
Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (Π.Ο.Π.Σ.)
Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος (Π.Ο.Ε.)
Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων