Η 2η επιστολή του Μητροπολίτη Δράμας προς την Ε.Λ.Β.
Νέα επιστολή του Μητροπολίτη Δράμας Παύλου προς την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας στις 29/8/07.
«Αγαπητοί μου,
Θερμά ευχαριστώ διότι καταδεχθήκατε να απαντήσετε στην επιστολή που σας απέστειλα, σχετικά με τις θέσεις πού έλαβε το Δ.Σ. της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας, για το “Πανελλήνιο Ίδρυμα Παναγία Σουμελά”. Θεώρησα ότι έπρεπε να δει το φως της δημοσιότητας, διότι η παρέμβαση σας ήταν δημόσια.
Πρωτίστως οφείλω να σας καταθέσω την ευγνωμοσύνη μου διότι μου δίδετε “Ισχυρά” μαθήματα κανονικότητας και ειλικρινώς χαίρομαι διότι υπερασπίζεσθε (άραγε από ποιόν και γιατί;) τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας κ. Παντελεήμονα και τα κυριαρχικά του δικαιώματα, τα οποία “ εσείς σέβεστε απολύτως, και βεβαίως, πριν κάνετε δημόσια παρέμβαση για προσκύνημα που τελεί υπό την πνευματική του επιστασία, του καταθέσατε τους προβληματισμούς σας, λάβατε την πατρική του ευλογία, ενεργώντας μέσα στα πλαίσια της ορθοδόξου κανονικότητας” και φθάσατε στο απόσταγμα των “κανονικών” ενεργειών σας, με το δελτίο τύπου της 14ης Αυγούστου. Χαίρομαι διότι η θεολογική σας κατάρτιση είναι τόσο άρτια, ώστε με ικανότητα, ου την τυχούσα, να δίδετε μαθήματα κανονικού δικαίου εις ένα Μητροπολίτη. Επί της ουσίας τώρα, έχω να σας πληροφορήσω τα κάτωθι:
1) Εάν εγώ με την δημοσίευση της επιστολής μου προσπάθησα να “πλήξω, εκθέσω και να καταρρακώσω” το κύρος της Εύξεινου Λέσχης, εσείς οπωσδήποτε με το δελτίο τύπου της 14ης Αυγούστου, εκδηλώσατε με τρόπο μοναδικό την αγάπη σας για την Παναγία Σουμελά και συνεργήσατε ώστε ο φετινός εορτασμός να είναι λαμπρότερος από κάθε άλλη χρονιά.
2) Βεβαίως αισθάνομαι τους δεσμούς αγάπης και φιλίας με την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας, και με εσάς όλους προσωπικά. Και το εννοώ. Το ερώτημα μου είναι, αφού και εσείς έτσι αισθάνεστε, γιατί δεν προτιμήσατε τον προτεινόμενο από εσάς σε μένα τρόπο επικοινωνίας, αλλά τον απαιτείτε μόνο από εμένα; Και καλώς, εγώ μόνο συναισθηματικούς δικαιούμαι να ομιλώ, διότι διοικητική ευθύνη δεν έχω για το Ίδρυμα. Σεις όμως, επισκεφτήκατε τον Ποιμενάρχη μας κ. Παντελεήμονα; Λάβατε την ευλογία του για να υπερασπιστείτε τα δικαιώματα του πού καταπατούνται; (Αλήθεια, από ποιους;). Έχετε δηλαδή το δικαίωμα εσείς οι μειρακίσκοι να διατυπώνετε άποψη για την Παναγία Σουμελά και τεχνηέντως θέλετε να αποστερήσετε από εμένα το δικαίωμα αυτό, πού ως κληρικός αφιέρωσα στη διακονία της τα καλύτερα μου χρόνια.
‘Επειδή με την επιστολή σας αναδεικνύεσθε αυτόκλητα “άτλαντες” των κανονικών δικαίων της πνευματικής τροφού μου Ιεράς Μητροπόλεως Βέροιας και Ναούσης και του λίαν μοι αγαπητού εν Χριστώ αδελφού κ. Παντελεήμονα, ευλαβώς θα του εισηγηθώ να σας απονείμει το μετάλλιο της Ιεράς Μητροπόλεως ως επιβράβευση της μαχητικότητας σας στην αναχαίτιση της “παρέμβασης” του Μητροπολίτου Δράμας! Αιδώς.
3) Θα ήθελα, παρακαλώ, να μου αποστείλετε το ομόφωνο ψήφισμα της αναφερομένης επιτροπής του Ελληνικού Κοινοβουλίου, με τις υπογραφές των συμμετεχόντων, διότι ούτε στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει κοινοποιηθεί τέτοιο ψήφισμα, και είναι απορίας άξιο, πώς εσείς το έχετε στα χέρια σας και τόσο ένθερμα το “χαιρετίσατε”. Εγώ προσωπικά, μόνο πρακτικά συζητήσεως της ανωτέρω επιτροπής έχω στα χέρια μου, χωρίς κανένα απολύτως ψήφισμα.
4) Η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της Εκκλησίας κ. Μαρίνου, είναι εσωτερικό έγγραφο των υπηρεσιών της Ιεράς Συνόδου. Δεν εισήχθη σε καμία συνεδρίαση, ως καλώς γνωρίζω ως μέλος της Ιεράς Συνόδου, προς συζήτηση και λήψη αποφάσεως, και ως εκ τούτου δεν έχει μέχρι του παρόντος καμία ισχύ, ούτε είναι δεσμευτικό δια την Ιερά Σύνοδο. Σας πληροφορώ δε υπευθύνως, ότι ό Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος, πληροφορηθείς τα τεκταινόμενα, απέστειλε την υπ’ αριθ. πρωτ. 3228/8-8-2007 επιστολή του προς την Υπουργό Εθνικής Παιδείας, ζητώντας να μην προβεί το Υπουργείο εις άστοχους ενεργείας ερήμην της Εκκλησίας, και να αναμείνει την επιστροφή του από την Αμερική, για να επιληφθεί ο ίδιος της σοβαρής αυτής υπόθεσης. Στη γνωμοδότηση του κ. Μαρίνου, ή μόνη προτεινόμενη αλλαγή είναι να προεδρεύει του Δ.Σ. ό επιχώριος Μητροπολίτης, και ουδεμία άλλη, προς λύπη βεβαίως πολλών. Γι’ αυτό και χρησιμοποιείται ή γνωμοδότηση επιλεκτικά και αμφιβάλλω αν περιήλθε στα χέρια σας αυτούσια. Αναφέρετε στην επιστολή σας, ότι ο Νομικός Σύμβουλος του Κράτους, συντάσσεται με την θέση του κ. Μαρίνου. Προφανώς, δεν γνωρίζετε ότι πρόκειται περί του Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Παιδείας, ο όποιος προ ετών συμμετείχε στην από 22-4-1993 Συνεδρία του Α’ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το όποιο απεφάνθη, ότι νομιμότατα λειτουργεί το Ιερό Ίδρυμα και δεν εμπίπτει στις ρυθμιστικές διατάξεις του Ν. 590/1977. Μάλιστα η γνωμοδότηση αυτή του Τμήματος, έγινε δεκτή και από τον τότε Υπουργό κ. Δημήτριο Φατούρα. Πότε λοιπόν ο Νομικός Σύμβουλος διατύπωνε ορθή κρίση; Τότε ή τώρα;
5) Τελείως σιωπήσατε για τα άλλα προσκυνήματα του Ποντιακού Ελληνισμού. Αυτά, ως προς τι είναι υποδεέστερα της Παναγίας Σουμελά; Είναι απορίας άξιον. Προτάσεις γι’ αυτά δεν υπάρχουν;
6) Σάς παρακαλώ μην μηδενίζετε την προσφορά του ιστορικού Σωματείου “Παναγία Σουμελά”. Επειδή δεν έχετε μελετήσει την ιστορία του Σωματείου αυτού, το αδικείτε. Το διακόνησαν οι επιφανέστεροι των Ποντίων της πρώτης γενιάς και μάλιστα ανιδιοτελώς.
7) Η εικόνα της Παναγίας Σουμελά, σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού ανήκει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Είναι περιουσία του. Παραχωρήθηκε στο Σωματείο, βρίσκεται προσωρινά στο Βέρμιο, περιμένοντας την επαναλειτουργία του Μοναστηριού στον ιστορικό Πόντο, για να επανέλθει στο φυσικό της χώρο, μακριά από μικρότητες.
8) Ή Παναγία Σουμελά, όπως και κάθε άλλος εκκλησιαστικός χώρος, δεν μπορεί να διοικηθεί από σχήματα τα οποία με την πάροδο των ετών μεταλλάσσονται ή καταργούνται, και στα όποια έχουν με βάση τους κανόνες της Δημοκρατίας συμμετοχή, πιθανώς, άθεοι, τέκτονες, χιλιαστές, μουσουλμάνοι, αιρετικοί ή αδιάφοροι περί την πίστη. Η γνώμη μας, την οποία καταθέτουμε με αίσθημα ευθύνης, όσον αφορά την Παναγία Σουμελά, είναι η εξής: Αν ποτέ αλλάξει το σύστημα διοικήσεως, το προσφορότερο και ασφαλέστερο θα είναι η κατευθείαν υπαγωγή της, είτε στον επιχώριο Μητροπολίτη, είτε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
9) Ουδέποτε σας κατηγόρησα ότι εποφθαλμιάτε το παγκάρι της Παναγίας Σουμελά, ειδικά εσάς τα μέλη του Δ.Σ. της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας. Ουδέποτε χαρακτήρισα εσάς “Ίούδες και κλέπτες”. Μάλλον δεν αναγνώσατε προσεκτικά την επιστολή μου.
10) Είχα την τιμή από το 1988 να συμμετέχω στη διοίκηση του Ιδρύματος, ως εκπρόσωπος των δυο Μητροπολιτών που μου ανέθεσαν την εντολή της εκπροσώπησης τους: του Μακαριστού Γέροντος μου κυρού Παύλου και του σημερινού Μητροπολίτου μας κ. Παντελεήμονος. Σας πληροφορώ, ότι ουδέποτε παραβρέθηκα σε καταμέτρηση του παγκαριού, προφυλάσσοντας την κληρική μου ιδιότητα από κακοπροαίρετους ανθρώπους και τυχόν σχόλια πικρόχολα, όπως το ιδικό σας στην τελευταία παράγραφο της απαντητικής επιστολής σας. Κάθε δε μομφή προς το πρόσωπο των εντολέων μου, σεπτών Ιεραρχών διαβαίνει, διότι εγώ ως εκ προσώπου εκείνων παριστάμην στο Δ.Σ. Και πάλι σας ευχαριστώ, διότι, σέβεσθε το αρχιερατικό μου σχήμα και δεν κοινοποιείτε κάτι πού εσείς θεωρείτε μεμπτό για μένα, όσον αφορά τα παραπάνω.
11) Γιατί άραγε τις ανησυχίες σας και τα ερωτηματικά σας γύρω από την δομή και την Λειτουργία του Ιδρύματος, δεν επιχειρήσατε να τις συζητήσετε με τους κυρίους υπεύθυνους, εννοώ το Δ.Σ. της Παναγίας Σουμελά; Ή γιατί δεν τις καταθέσατε εις το Κοινό των Ποντίων, τον παρελθόντα Ιούνιο, στο όποιο και συμμετείχατε; Ή γιατί για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα δεν συγκαλέσατε γενική συνέλευση ώστε το “χαρτίον” πού κυκλοφορήσατε να είναι ισχυρό; Βεβαίως έχετε κάθε δικαίωμα να έχετε άποψη και να την διατυπώνετε, ενώ το αρνείσθε σε όλους όσους διαφωνούν με την δική σας. Όμως θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η άποψη για ένα τέτοιο πνευματικό σύμβολο υψηλοτάτου μεγέθους, προϋποθέτει πληρέστατη ενημέρωση την οποία, εάν μου επιτρέπετε, πιστεύω πώς δεν έχετε. Και εδώ βρίσκεται η αίτια της προς εσάς παρέμβασης μου, ως συμπατριώτου σας, και την όποια εσείς δεν μπορέσατε, δυστυχώς, με αίσθημα ευθύνης και περισυλλογής να αποδεχθείτε.
Αγαπητοί μου,
Η στάση μου είναι στάση ευθύνης, ως Επισκόπου και ως Ποντίου. Είναι ξεκάθαρη, δεν καθοδηγείται από κανέναν, παρά μόνο από την συνείδηση μου και την υποχρέωση πού έχω απέναντι σε εκείνους πού οικοδόμησαν την Παναγία Σουμελά.
Αν απευθύνθηκα σε σας συγκεκριμένα, το έπραξα με την αγάπη του συμπατριώτου, ο οποίος σας γνωρίζει προσωπικά και επιθυμεί η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας να ευρίσκεται πρωτοπόρος πάντοτε στα ποντιακά πράγματα και όχι ουραγός και μεταφορέας επιθυμιών και επιδιώξεων ξένων προς αυτήν κέντρων.
Παρά το ανοίκειο ύφος της απαντητικής επιστολής σας, εξακολουθώ να σας αγαπώ. Η αγάπη όμως δεν θυσιάζει την αλήθεια. Και σας πληροφορώ, ότι ασχέτως της διαφωνίας μας αυτής, η πόρτα της Μητροπόλεως μου στη μαρτυρική Δράμα, θα είναι πάντοτε ανοιχτή. Μην υψώνετε τείχη. Η διαφορά απόψεων και ιδεών δεν σημαίνει ότι πρέπει να ακολουθείται από εμπάθεια και μίσος. Επειδή δε είστε γνώστες του κανονικού δικαίου, παρακαλώ, ενημερωθείτε για τους κανόνες επιστολικής δεοντολογίας, το πώς δηλαδή γράφουμε σε έναν Μητροπολίτη, ώστε να μην εκθέτετε τον φορέα τον όποιο εκπροσωπείτε.
Αυτά προς αποκατάσταση της αλήθειας. Επιθυμώ να γνωρίζετε, ότι δεν πρόκειται λόγω των υποχρεώσεων μου και της ιδιότητος μου να επανέλθω ή να αντιδικήσω μαζί σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθώ τα τεκταινόμενα και ότι μέσα στα θεσμοθετημένα εκκλησιαστικά όργανα, δεν θα διατυπώσω τις απόψεις μου για την Παναγία Σουμελά, ως οφείλω να το πράξω. Τα ανωτέρω τα έγραψα με θλίψη και ως ο διδάσκαλος μας ο Απόστολος Παύλος σας λέγω ότι: “ουκ εντρέπων υμάς γράφω ταύτα, αλλ’ ως τέκνα μου αγαπητά νουθετώ” (Κορ. Α’, Δ-14).
Μετ’ ευχών και αγάπης
Ο ΔΡΑΜΑΣ ΠΑΥΛΟΣ»