ΟΝΟΜΑΣΙΑ | ΠΕΡΙΟΧΗ/ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ |
Ανεφορίτσας | Χορός της Γαλίαινας (ευρύτερη περιοχή Ματσούκας-Τραπεζούντας) μια μορφή σερανίτσας με μονό τικ. |
Από πάν και κα | Χορός του Αγ-Ταγ-Μαντέν, περιοχή που βρίσκεται κοντά στην Αγκυρα. Χορός που πιάνονταν από τους ώμους όπως το κότσαρι.Κάτι ανάμεσα σε χασαποσέρβικο και τικ. |
Από Παν Και Κα | Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας που χορευότανε επιτόπια με μικρά πηδηχτά βήματα με πιάσιμο από τη μέση ή Αγκαλιαστόν: Η ονομασία του Χορού στην Γαλίαινα (Ματσούκα) |
Αρματσούκ ή Ελματσούκ | Χορός της περιοχής Καρς. Κύριο συνοδευτικό όργανο είναι η λύρα και λιγότερο τα υπόλοιπα. |
Αρχουλαμάς | Είναι ποντιακός χορός από την περιοχή της Μπάφρας. Τα όργανα που χρησιμοποιούνται ο ζουρνάς και το νταούλι ή λύρα και κεμανές. Χορεύεται σε κλειστό κύκλο από άντρες και γυναίκες. |
Ατσαπάτ | Το ατσαπάτ είναι ποντιακός χορός από τα Πλάτανα, κωμόπολη δυτικά της Τραπεζούντας, περιοχή που φημίζεται ότι έβγαζε τους καλύτερους πυρριχιστές, χορευτές. Την ίδια ονομασία συναντάμε και στην Ματσούκα, όπου χορευότανε και από γυναίκες |
Γέμουρα | Χωριό ανατολικά της Τραπεζούντας. Στην περιοχή Σεβάστειας χορευόταν σαν μία μορφή Τρυγώνας Στα χωριά μεταξύ Γέμουρας - Τραπεζούντας χορευόταν σαν παραλλαγή του εταιρέ. |
Γετίερε | Ποντιακός Χορός της περιοχής Αργυρούπολης ή Γεντίαρατς που σημαίνει χορός των 7 διαγωνιζομένων ή Γαντίαρα που σημαίνει εφτά μικρά δρομάκια |
Γιουρβαλαντούν | Χορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο. |
Διπάτ | Το όνομα του χορού στην Τραπεζούντα. Πήρε το όνομά του από τα δύο επιτόπια πατήματα,ή Γιαβαστόν: Σημαίνει αργός χορός, ή Κοδεσπενιακόν: Χορός της οικοδέσποινας ή Ομάλ Τραπεζούντας: Το όνομα του χορού στην Ελλάδα |
Διπλόν Κότς |
Λέγεται ότι έχει την προέλευση του από την Αρμενία ή Τίταρα, ή Τριπάτ: Η ονομασία πάρθηκε από τρία επιτόπια πατήματα της φτέρνας |
Διπλόν ομάλ | Χορός της Περιοχής του Κιουμούς Μαντέν |
Εταιρέ ή έταιρε | Παραδοσιακός ποντιακός χορός από την περιοχή της Τραπεζούντας |
Θανατί λάγκεμαν | Χορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες. |
Θύμιγμα | Τελετουργικός χορός του γάμου |
Καλόν κορίτς |
Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας. Μία μορφή σερανίτσας που πήρε το όνομα από τον στίχο του τραγουδιού "Καλόν κορίτς, καλόν κορίτς, καλόν κ’εβλοημένον" ή Παπόρ: Πήρε την ονομασία από τον στίχο του τραγουδιού "Μάνα τέρεν το παπόρ ντ' άσκεμα κουνίεται" |
Κελ κίτ | Κωμόπολη στα όρια Σεβάστειας-Κολωνίας (Νικόπολις). Ο χορός πάει στα αριστερά |
Κοριτσί χορόν | Χορός της περιοχής Πάφρας. Χορεύθηκε το 1680 στο κάστρο του ποταμού Aλυ (Κισλάρ καλέ) και συμβολίζειτο το δίλημμα αυτοκτονία ή παράδοσης στους Τούρκους. |
Κιζέλα | Είναι ο ίδιος χορός με την Ανεφορίτσα μόνο που τον συναντάμε και σε διπλό Τικ. Και οι δύο έχουνε την ίδια μουσική και συνοδεύονται από το ίδιο τραγούδι |
Κότς | Χορευότανε σχεδόν σε όλο τον Πόντο με παραλλαγέςστο κράτημα των χεριών. Στον Ανατολικό Πόντο κρατιότανε από τις παλάμες ενώ στο δυτικό από τους ώμους όπως το κότσαρι. |
Κοτσαγκέλ | Χορευότανε στο τέλος της γαμήλιας διασκέδασης. Μ' αυτόν τον χορό αποχωρούσαν οι καλεσμένοι για τασπίτια τους. Ο πρώτος κρατάει το μαντήλι. |
Κοτσάκι | Αντικριστός ζευγαρωτός χορός της Νικόπολης (καρσιλαμάς) ή Κετσέκ Κετσέκ: Ο ίδιος χορός με διαφορετική μουσική χορευότανε σε χωριά της Τραπεζούντας |
Κότσαρι | Χορός της περιοχής Κάρς, που οι χορευτές πιάνονται από τους ώμους. |
Κοτσικτόν ομάλ | Χορευότανε σε μικρές παραλλαγές σε όλες σχεδόν τις περιοχές του Πόντου, όπου του δίνανε και ανάλογη ονομασία,ή Εμπρ οπίς: μπρος-πίσω ή Ομάλι: Η ονομασία στην περιοχή της Νικόπολις, ή Τσαραχότ: Το όνομα του χορού στην περιοχή του Αγ-Νταγ-Μαντέν με μικρή παραλλαγή στα βήματα,ή Φουλούρ: Η ονομασία του χορού σε χωριά της Ματσούκας,ή Αργολαβάς: Η ονομασία του χορού στην Πάφρα ή Κερασουνταίϊκον: Τα τρία τελευταία ονόματα δόθηκαν στην Ελλάδα ή Ομάλ Κερασούντας ή Λάχανα Πήρε το όνομα στην Ελλάδα από το τραγούδι 'Λάχανα πουλίμ' λάχανα" |
Κούσερα | Χωριό κοντά στη Μονή Ιωάννη του Βαζελώνα. Μία μορφή τικ σε γρήγορο ρυθμό με τα χέρια κάτω ή Μοσκώφ |
Κωσταντίν Σάββας | Είναι παραλλαγή του Γιουβαρλαντούμ. |
Λέτσι | Χορός της περιοχής Κάρς. Παραλλαγή της λετσίνας σε αργό ρυθμό. |
Λετσίνα | Χορός της περιοχής Κάρς. |
Μαντήλια | Τα μαντήλια είναι ποντιακός ελεύθερος, ζευγαρωτός χορός της περιοχής Κιουμούς Ματέν |
Μαχαίρια | Χορός επίδειξης μαχαιριών. Αναφέρεται στην Κύρου Ανάβαση από τον Ξενοφώντα όταν χορεύθηκε από δύο Θράκες στην Ορντού (Κοτύωρα) ή Tη μαχαιρί ή Πιτσάκ οϊνί: Η Τούρκικη ονομασία του χορού |
Μηλίτσα | Γυναικείος χορός. Σημαίνει μικρή μηλιά |
Μητερίτσα | Χορός των παραλίων και των σαλονιών της Τραπεζούντας φερμένος από την Ευρώπη με τραγούδι στην Νεοελληνική γλώσσα (Καντρίλιες). Πήρε την ονομασία του από τον στοίχο "Μητερίτσα μου γλυκιά έχω μια αγαπητικιά" |
Μωμογέρια | Υπάρχουν σε διάφορες παραλλαγές ακόμη και σαν θεατρικές παραστάσεις με Αριστοφανικό διάλογο (λαϊκά δρώμενα) |
Ντολμέ ή Τσολμέ | Περιοχές Τραπεζούντας, Τόνγιας, Όφεως |
Ομάλ | Ομάλ Μονόν: Απλός χορός με έξι βήματα που δεν χρειάζεται ιδιαίτερη χορευτική ικανότητα και τον συναντάμε στην περιοχή Τσιμεράς στην Αργυρούπολη και στηνΤραπεζούντα. Ομάλ (Κάρς): Ίδιος χορός με τον προηγούμενο με έντονο τρέμουλο στο σώμα. ή Παϊπούρτ: Πόλη Νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας έξω από τα όρια του διεκδικούμενου Πόντου του 1918-1922. ή Τιζ: Ο ίδιος χορός σε πιο αργή μορφή στο Αγ Ντάγ Μαντέν |
Ούτσαϊ | Χορός της Νικόπολης με έντονο τρέμουλο με 10 βήματα. Αλλάζει η θέση των χεριών ανάλογα με την περιοχή που χορευόταν. ή Ούτσαλτι: Σημαίνει 3-6 στα Τούρκικα ή Κουνιχτόν: Η ονομασία στο Αξι Κιοϊ Νικόπολης από το έντονο τρέμουλοστο σώμα ή Ομάλ Γαρασάρης Η ονομασία στην Ελλάδα. |
Πατούλα | Το όνομα του χορού στο Δυτικό Πόντο ή Πιπιλομάτενα: Το όνομα του χορού στον Ανατολικό Πόντο. Πήρε την ονομασία του από τον στίχο: "Την Πιπιλομάτεναν, ούϊ ανάθεμά τεναν" ή Κόρη Κοπέλα: Ο ίδιος χορός σε μικρή παραλλαγή με διαφορετική μουσική όπως ονομαζόταν στην Γαλίαινα. |
Σαμσόν | Χορός της περιοχής Σαμψούντας |
Σαρικούζ | Λέγεται ότι είναι ο χορόςτου θερισμού. Υπάρχει σε διάφορες παραλλαγές, σε πολλέςπεριοχές του Πόντου. |
Σέρρα | Ο ωραιότερος και διασημότερος χορός. Πήρε την ονομασία του από τον ποταμό Σέρρα. Υπάρχει σε διαφορετικές μορφές ανάλογα με την περιοχή. Οι γρήγορες κινήσεις του σώματος, η σύσφιξη των χορευτών μεταξύ τους, η βίαια στροφή των ποδιών στο δάπεδο, οι συσπάσεις των μυών του σώματος, ο ενθουσιασμός που καταλαμβάνει τους θεατές όταν βλέπουν τους χορευτές, όλα αυτά προσδίδουν αίγλη και πρωτοτυπία στο χορευτικό αυτό σύμπλεγμα. ή Λάζικον: Το όνομα του χορού στην περιοχή του Όφεως όχι γιατί ήτανχορός των Λαζών αλλά γατί οι Οφλίδες είναι κάτοικοι της Λαζικής χώρας. ή Τογιαλίδικον: Το όνομα του χορού στην περιοχή Τόνιας |
Σερανίτσα ή Χαιρεανίτσα ή Εικοσιένα ή Αρμενίτσα |
Χορός του Νοτιοανατολικού Πόντου. Πήρε το όνομά του από την περιοχή Χεροίανα όπου χορευόταν. Στην περιοχή της Αργυρούπολης. |
Σιτόν | Μία μορφή ανάποδου μονού τικ. Χορευόταν στην Ιμέρα. Ο χορός πάει προς τα αριστερά. |
Στενά Δρόμα | Χορός της περιοχής Πάφρας |
Τάμσαρα | Χορός της Νικόπολις. Η μουσική είναι παραλλαγή της "πιπιλομάτενας". Χορευόταν στην Παλτσάνα-Νικόπολις |
Ταμσάρα | Χορός με βάση το Διπάτ. Χορευόταν στα χωριά της ΆνωΜατσούκας & Αργυρούπολις. Η μουσική είναι παραλλαγή της "πιπιλομάτενας" |
Τέρς (Αγ Ντάγ Μαντέν) | Μία μορφή Τρυγώνας με ανάποδο λαβύρινθο ή Γέμουρα. Έτσι ονομάζεται ο ίδιος χορός στην επαρχία Κακάτσης στην Αργυρούπολη |
Τέρς (Κιουμούς Ματέν) | Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. |
Τικ (Μονό) | Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ή Διπλόν Ο ίδιος χορός όπως ονομάζεται στην Γαλίαινα. |
Τικ (Διπλόν) ή Τικ Σο Γόνατον | Χορός που χορευόταν σε όλο σχεδόν τον Πόντο με δέκα (10) βήματα. |
Τικ (Τρομαχτόν) ή Λαγγευτόν | Χορευόταν ιδιαίτερα στα Κοτύωρα και στο Κάρς. |
Τίταρα ή Τετέ Αγάτς | Παραλλαγή του Γετιέρε σε βήματα και μουσική με βάση το Διπάτ. Χορός της Αργυρούπολης. |
Τριπάτ | Χορός της Ανω Ματσούκας |
Τρυγώνα | Χορευόταν σε παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου. |
Τυρφών (Τρύφωνας) | Χορός της περιοχής Πάφρας |
Τσουρτούγουζους | Χορός του Κιουμούς Ματέν. Μιά μορφή γρήγορου τικ με τα χέρια κάτω σε διαρκή κίνηση μπρος-πίσω |
Φόνα | Χορός της Αργυρούπολης. Παραλλαγή του Γιουβαρλαντούμ. ή Αρμενίτσας Ο ίδιος χορός όπως ονομαζόταν στη Γαλίαινα |
Χάλα-Χάλα | Χορός της περιφέρειας Κακάτσης (Αργυρούπολη) |
Χαλάϊ | Χορός του Αγ Ντάγ Ματέν. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι. |