ΑΝΑΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΜΠΛΗΓΑΔΕΣ…
Γράφει ο Λάζαρος Κουμπουλίδης
ΤΟ «ΑΒΑΤΟΝ» ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ
«Για να φτάσουν οι Αργοναύτες στα παράλια του Εύξεινου Πόντου, έπρεπε να περάσουν υποχρεωτικά ανάμεσα από τις τρομακτικές και αδιαπέραστες μέχρι τότε Συμπληγάδες Πέτρες. Ένα περιστέρι, σύμβολο Ειρήνης και Πολιτισμού, προπορεύθηκε και τους έδειξε τον τρόπο…»
«Τιμούμε και στηρίζουμε το έργο και την προσφορά του Σωματείου και του Ιδρύματος «Παναγία Σουμελά». Οιαδήποτε άλλη ενασχόληση και εμπλοκή συμπατριωτών μας με τα διοικητικά του Ιδρύματος δεν ξεκινά από αγαθές προθέσεις, βλάπτει δε γενικότερα όχι μόνο το έργο του Ιδρύματος αλλά και τα ποντιακά ζητήματα που πρέπει ενωμένοι να αντιμετωπίσουμε. Για όλα τα Σωματεία υπάρχει το Κοινό των Ποντίων και εκεί υπάρχει ανοιχτό βήμα για όλους. Παραπέμπουμε τον κάθε ενδιαφερόμενο στην επιστολή-παρέμβαση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών & Πάσης Ελλάδος κ.κ. Χριστόδουλου της οποίας το περιεχόμενο έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, έτσι ώστε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, μετά από εισήγηση του οικείου Μητροπολίτου Βεροίας Ναούσης & Καμπανίας κ.κ. Παντελεήμονα προέβη στον διορισμό του Νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, διορισμός ο οποίος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ. Τιμούμε την μνήμη του Φίλωνα Κτενίδη, Παναγιώτη Τανιμανίδη και συμπαριστάμεθα στο έργο των Δ.Σ. του Σωματείου και του Ιδρύματος.»
Και να που η «οιαδήποτε ενασχόληση και εμπλοκή με τα διοικητικά του Ιδρύματος» χαρακτηρίζεται ως προερχόμενη «εκ του πονηρού»…
Και να που ο δημοκρατικός διάλογος και η κατάθεση ουσιαστικών προτάσεων για αλλαγή του βασιλικού διατάγματος του 924/1966 στο οποίο στηρίζει την ύπαρξη του το Δ.Σ. του Ιδρύματος, παρανόμως, παρουσιάζεται ως «ραδιουργίες».
Και να που η επιθυμία για δημοκρατική ανάδειξη από όλα τα Ποντιακά Σωματεία της διοίκησης του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, αποτελεί «μια σκοτεινή απειλή» για τους Πόντιους και τα ποντιακά ζητήματα, έτσι, απλώς και μόνο επειδή πρόκειται ενδεχομένως οι δημοκρατικές διαδικασίες να έχουν ως αποτέλεσμα το τέλος της οικογενειοκρατίας στη Διοίκηση του Ιδρύματος.
«Μην ασχολείστε! Μην εμπλέκεστε!» είναι η προτροπή για όσους θέλουν να έχουν γνώση και άποψη για τα τεκταινόμενα στη Σουμελά, μία σύγχρονη δηλαδή εκδοχή του «πίστευε και μη ερεύνα»!!!
Επιχειρούν να παρουσιάσουν το «Κοινό των Ποντίων» ως «ανοιχτό βήμα για όλους», ως τη μοναδική οδό δημοκρατικής συμμετοχής στη διοίκηση του Ιδρύματος, ενώ στην πραγματικότητα μόνο κατ’ επίφαση υπάρχει δημοκρατική συμμετοχή, αφού η διαδικασία είναι κατ’ ουσίαν δημοκρατικοφανής, καθώς το «Κοινό των Ποντίων» εκλέγει μονάχα τα 3 από τα 11 μέλη του Δ.Σ., ενώ την πλειοψηφία έχει εξασφαλίσει ούτως ή άλλως αποκλειστικά το Σωματείο Παναγία Σουμελά βάσει του Βασιλικού Διατάγματος, και πέραν της πλειοψηφίας, ακόμη και την ισοβιότητα της Προεδρίας, αφού Πρόεδρος του Ιδρύματος είναι υποχρεωτικά ο πρόεδρος του σωματείου Παναγία Σουμελά, που τα τελευταία 35 χρόνια «τυγχάνει» να προέρχεται από την ίδια οικογένεια.
Ας μας απαντήσει επιτέλους οποιοσδήποτε καλόπιστος ή και κακόπιστος (για να ακούσουμε έστω τα επιχειρήματα που θα εφεύρει) στο εξής μεταφορικό ερώτημα: θα συμφωνούσε ποτέ κανείς να εκλέγει ισοβίως ένα μονάχα Πολιτικό Κόμμα, με εσωκομματικές διαδικασίες, τους 220 από τους 300 βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου; Το ίδιο Κόμμα να διορίζει και τον Πρωθυπουργό της Χώρας; Απ’ την άλλη, κάθε τρία χρόνια να καλεί όλους τους πολίτες και τα κόμματα, στο όνομα της Δημοκρατίας, σε μια διαδικασία που το κυβερνών Κόμμα θα ορίζει, να εκλέξουν τους υπόλοιπους 80; Τι είδους Δημοκρατία θα ήταν αυτή;
Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας είχε σαφώς αντίθετη θέση και άποψη, και για το λόγο αυτό και αποχώρησε, ως όφειλε, από την τελευταία συνεδρίαση του «Κοινού των Ποντίων» προκειμένου να μην «νομιμοποιήσει» με τη συμμετοχή της τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Και σα να μη φτάνουν όλα τα ανωτέρω, παραπέμπει το ανωτέρω κείμενο στην επιστολή του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου που «έβαλε τα πράγματα στη θέση τους»… Ποια επιστολή, δεν αναφέρει βέβαια το κείμενο. Μήπως εκείνην, την οποία ο Αρχιεπίσκοπος έστειλε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής προτού φύγει στην Αμερική για την εγχείρησή του, στην οποία απλώς συνέστησε να περιμένει προκειμένου να εξετάσει το ζήτημα όταν επιστρέψει κι ο ίδιος; Μάλιστα επιχειρείται στο κείμενο να παρουσιαστεί ότι η Ιερά Σύνοδος προέβη σε διορισμό Νέου Δ.Σ., δίνοντας την εντύπωση ότι κάτι άλλαξε στη διοίκηση, όταν στην πράξη αυτό που συνέβη είναι ότι ακριβώς συμβαίνει τα τελευταία 42 χρόνια, δηλαδή το Σωματείο Παναγία Σουμελά, για ακόμη μία φορά εξέλεξε την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ., επανεξέλεξε τον ίδιο Πρόεδρο, συμπεριέλαβε τον ηγούμενο της μονής στο Δ.Σ., και με την συμπλήρωση και των «εκλεκτών» του Κοινού των Ποντίων και εκπροσώπου της Καστανιάς, έστειλε το «Νέο Δ.Σ.» στον Μητροπολίτη Βέροιας, και αυτός με τη σειρά του στην Ιερά Σύνοδο για έγκριση. ‘Όπως κάθε φορά…
Θα περίμενε κανείς ότι το παραπάνω κείμενο θα είχε ως συντάκτη του τη ίδια τη διοίκηση του Σωματείου ή του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, προκειμένου να επιχειρήσει την περιχαράκωση των κεκτημένων της.
Κι όμως…
Το ανωτέρω κείμενο αποτελεί την κατάληξη του ψηφίσματος του 13ου Συνεδρίου (Μαρμαράς 17-12-2007) της Π.Ο.Π.Σ. (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων), στο οποίο μάλιστα ΔΕΝ περιλαμβάνονταν ως θέμα προς συζήτηση το ζήτημα της Διοίκησης του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά...
Βέβαια αυτό δεν προκαλεί έκπληξη στους γνωρίζοντες τις άρρηκτες οικογενειακές και αδελφικές σχέσεις (εκτός εισαγωγικών) του Σωματείου Παναγία Σουμελά, του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά και της Π.Ο.Π.Σ.
Έκπληξη όμως προκαλεί και στους γνωρίζοντες ακόμη, το γεγονός ότι, είτε από σκοπιμότητα –προκειμένου να αναδείξουν «το κοινό τους μέτωπο»- είτε λόγω …κεκτημένης ταχύτητας, παρουσιάζεται για πρώτη φορά επισήμως, μέσω αυτού του ψηφίσματος της Π.Ο.Π.Σ., η ταυτοποίηση του Σωματείου και του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, και η λειτουργία τους μαζί με την Π.Ο.Π.Σ. ως «συγκοινωνούντων δοχείων»…
Περιμένουμε λοιπόν την απάντησή τους, στα ερωτήματα:
- Ποιους εξυπηρετεί το γεγονός ότι η έδρα του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά δεν είναι στην Καστανιά Ημαθίας στο όρος Βέρμιο, όπου παραχωρήθηκε από τους Καστανιώτες έκταση 500 στρεμμάτων για Χάρη της Παναγίας, αλλά φιλοξενείται το Ίδρυμα στα γραφεία του Σωματείου Παναγία Σουμελά στη Θεσσαλονίκη;
- Ποιους εξυπηρετεί η ανάδειξη του Δ.Σ. του Ιδρύματος με πλειοψηφία και πρόεδρο προερχόμενο αποκλειστικά και ισοβίως από ένα μονάχα Σωματείο, το Σωματείο Παναγία Σουμελά, και όχι από το σύνολο των Ποντιακών Σωματείων;
- Ποιους εξυπηρετεί ο ισχυρισμός ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία που υπάρχουν στην Παναγία Σουμελά, στο χώρο όπου έχουν ανοικοδομηθεί όλα τα κτίρια, αλλά και όλα τα ιερά αντικείμενα καθώς και η ιερή εικόνα της Παναγίας, ανήκουν «πνευματικώς και φυσικώς» στο Σωματείο Παναγία Σουμελά, όπως προβλέπεται στο άρθρο 2 του προσφάτως τροποποιηθέντος (τον Ιούλιο του 2005) καταστατικού του;
- Ποιους εξυπηρετεί η αγνόηση της με αριθμό 18/3-8-2007 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβούλου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και Επιτίμου Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Αναστάσιου Μαρίνου (ο οποίος σημειωτέον είναι και ο συντάκτης του Νέου Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας), ο οποίος μετά από εντολή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κκ. Χριστόδουλου απεφάνθη ομοίως με τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, καταλήγοντας ότι υπάρχει «Απόλυτος παρανομία και επομένως πλήρης ακυρότης των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου…»
- Ποιους εξυπηρετεί το «άβατον» της Παναγίας Σουμελά;
Σε περίπτωση που δυσκολευτούν οι ερωτηθέντες να δώσουν απάντηση, αρκεί το να κοιταχτούν στον καθρέπτη τους…